پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۴:۲۲

FSRU ها سودآورتر از کشتی‎های حمل LNG

باشگاه خبری فراساحل: موسسه Drewry انگلیس در جدیدترین شماره از نشریه LNG Forcaster اعلام کرد که با وجود کاهش نرخ محموله‎ها در شناور ذخیره و فرآورش گاز (FSRU)، سرمایه‎گذاری برای ساخت و خرید این شناورها با ارزش کنونی آنها بازگشت‌پذیر است و نرخ اجاره آنها در مقایسه با کشتی‎های حمل LNG بالاتر است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل ناوگان جهانی FSRUها طی 5 سال گذشته با نرخ رشد تجمیعی سالانه  21 درصد رشد کرده است. هم اکنون 24 فروند FSRU در سطح جهان فعال هستند که مجموع ظرفیت آنها به 82 میلیون تن در سال (mpta) ‌‌‌می‌رسد. این در حالیست که 74 mpta ظرفیت FSRU دیگر نیز در حال ساخت و یا در مرحله برنامه ریزی است. این شناورها مزیت‌های فراوانی نسبت به پایانه‌های خشکی دارند که از آن جمله می‎توان به هزینه کمتر، سرعت در راه اندازی، و انعطاف‎پذیری اشاره کرد.

با این حال نرخ اجاره FSRUها تحت فشار بوده و هم اکنون به روزانه 100 هزار دلار رسیده است. این نرخ در فاصله سال‌های 2013 تا 2015 برابر با روزانه 120 تا 130 هزار دلار در روز بود. بیشتر شدن تعداد بازیگران این عرصه، که موجب ایجاد رقابت در این صنعت شده است، یکی از دلایل کاهش نرخ این شناورهاست. دوم اینکه، کاهش ارزش شناورهای  FSRU این امکان را فراهم ‌‌‌می‌کند که این شناورها را با قیمت پائین‎تری اجاره داد. سوم، چندین فروند کشتیLNGبر قدیمی به دنبال قرارداد تبدیل به FSRU هستند و به این ترتیب فشار بیشتری بر این بازار وارد ‌‌‌می‌کنند. با وجود کاهش نرخ، بازگشت سرمایه در شناورهای FSRU بهتر از کشتی‌های LNGبر است.

بر اساس ارزیابی موسسه دروئری نرخ بازگشت سرمایه برای یک شناور تازه ساز FSRU برابر با 16 درصد است. قیمت این نوع شناور در بازار 250 میلیون دلار است و ‌‌‌می‌تواند در قراردادبلند مدت 20 ساله روزانه 100 هزار دلار درآمد داشته باشد. در همین حال، نرخ بازگشت سرمایه برای یک فروند کشتی LNGبر نوساز 13 درصد است. این کشتی‌ها هم اکنون 185 میلیون دلار قیمت دارند و در قرارداد بلندمدت روزانه 70 هزار دلار درآمد خواهند داشت. این نشان ‌‌‌می‌دهد که FSRUها گزینه بهتری برای سرمایه گذاری هستند.



  کد خبر : 4131
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :